Friday, 21 October 2011

Aiskrim Coklat-First try jugak ^^

taraaa...da siap..sedap sehingga menjilat jari..cubalah

sebelum dimasukkan ke dalam fridge


Ais Krim Coklat

Bahan-bahannya:

1 tin susu pekat (sy guna susu F&N - 505 gram)
1 tin air suam (sukat guna tin susu tadi)
1 sudu besar ovelatte
1 biji telur
2 sudu besar serbuk koko (sy pakai serbuk koko van houten..tapi rasa mcm pahit sket kalau terletak lebih.kalau jenama lain tak kot..)
setengah tin susu segar (ni sy yang tambah sendiri..kalau ikut resepi takde.. saja nak bagi lemak berkrim sikit)
coklat rice (jika mahu)

cara-caranya:

1) serbuk koko tadi dibancuh dengan air suam hingga sebati

2) masukkan telur, susu dan ovelette dalam mangkuk

3) tuang bancuhan koko tadi dan pukul dengan mixer sampai adunan kembang

4) tuang dlm bekas dan hias dengan coklat rice ikut suka.

5) masukkan dlm fridge.. senang kan :)

Selamat Mencuba ^_^

5 comments:

IntaNBerliaN said...

wah.. lenkali blh try nih..

Azzah said...

WAH BUAT SENDIRI..BOLE CUBA NI

Nafisah Ruslan said...

yummeh! sedapnya
suka eskrem.. nanti mau torailah.. hehe

smilenajah93 said...

wahhhaaaaa ! dapnyaaa ~ nk cikit !

~sukasukibudakkecik~ said...

okeyh2...buat jangan tak buat!! pasti menjadik punye... ^_^